درباره وبلاگ به وبلاگ من خوش آمدین. لطفا مطالب رو بخونین و نظر بدین. اگر دنبال موضوع خاصی هستین به آرشیو موضوعی مراجعه کنین. نکته مهم: وبلاگ علمی کاربردی بوکان به هیچ حزب، سازمان دولتی یا غیر دولتی و یا طرز تفکری خاص وابسته نیست. این وبلاگ تنها برای آشنایی خوانندگان تهیه شده است. نگارنده مسوولیتی در قبال ادعای دیگران و یا تصمیمات خوانندگان وبلاگ ندارد. همچنین نگارنده مسوولیت صحت نوشته ها را به عهده نمی گیرد. خوانندگان محترم لطفا خود با استناد به منابع دیگر در مورد صحت نوشته ها تحقیق فرمایند. در صورت تمایل با شماره09379943535 تماس حاصل فرمایید مدیر وبلاگ: حسام رمضانی موضوعات
آرشيو وبلاگ
فناوری اطلاعات فناوری اطلاعات دانشگاه جامع علمی کاربردی بوکان برچسب:, :: :: نويسنده : ﺣﺴﺎﻡ ﺭﻣﻀﺎﻧﻲ
آموزش پايه
سن آغاز دوره: 6 سال
سن اتمام دوره: 15 سال
آموزش ابتدايي
مدت دوره : 6 سال
بين مقاطع سني 6 تا 12 سال
مدت دوره: 5 سال
بين مقاطع سني 6 تا 11 سال
مدت دوره : 4 سال
بين مقاطع سني 6 تا 10 سال
آموزش مقدماتي متوسطه
مدت دوره:3 سال
بين مقاطع سني 12 تا 15 سال
مدت دوره :4 سال
بين مقاطع سني 11 تا 15 سال
مدت دوره :5 سال
بين مقاطع سني 10 تا 15 سال
آموزش متوسطه آكادميك
نوع مدارسه ارائه كننده: دبيرستان عالي آكادميك
مدت دوره :4 سال
بين مقاطع سني15 تا 19 سال
مدت دوره :3 سال
بين مقاطع سني 15 تا 18 سال
آموزش فني ـ حرفه اي
نوع مدارس ارائه كننده : دبيرستان فني ـ حرفه اي
مدت دوره: 4 سال
بين مقاطع سني15 تا 19 سال
مدت دوره: 3 سال
بين مقاطع سني 15 تا 18 سال
دياگرام تحصيلي
دياگرام ساده سيستم تعليم و تربيت رسمي سوئيس
مهد كودك اجباري نيست ( درخلال سالهاي يك سال و سه سال)
آموزش پايه به دو دورة زماني تقسيم مي شود : تحصيلات ابتدايي بر حسب ايالت بين 4 تا 6 سال و تحصيلات مقدماتي متوسطه بين سه تا پنج سال طول مي كشد.تحصيلاتمقدماتي متوسطة بر حسب ايالت به دو يا سه طبقة متفاوت تقسيم مي شود
مدارس تكميلي متوسطة تنها راه ورود به مؤسسات تحصيلات عالي هستند.
در ايالات معيني ، تربيت معلم براي سطوح پيش دبستاني ، ابتدايي و مقدماتي متوسطةدر سطوح تكميلي متوسطة صورت مي گيرد.معلمين جهت تدريس درسطوح متوسطة پيشرفته درتمام ايالات در مؤسسات تحصيلات عالي تربيت مي شوند.
درمدارس حرفه اي آموزش عملي با دانش تئوري تلفيق ميشود.اين شكل از آموزش فنيتمام وقت دو، سه يا چهار سال طول مي كشد.
ورود به الگوهاي آموزش حرفه اي عالي ترحداقل دو سال تجربة حرفه اي عملي لازمدارد كه به دنبال آن ديپلم كيفيت فدرال داده مي شود.
انواع مدارس
مدارس هتلداري
مدارس هتلداري سوئيس مشهورترين نوع درجهانند. اين مدارس نه تنها واحدهاي مديريتيموفق وكاملي را ارائه مي دهند بلكه ديگر دوره هاي مديريتي مربوطه را نيز ارائهميكنند.
به جرات ميتوان گفت كه كارآمدترين مديران هتلهاي آسيايي يا رستورانها،فارغالتحصيلان مدارس هتلداري سوييس مي باشند.
مدارس شبانه روزي
مدارس شبانه روزي خصوصي مشهوري وجود دارند كه براي دانش آموزان 10-20 سالهمناسبند.اين مدارس تعليمات اساسي وپايه اي براي ورود به دانشگاهها ارائه مي دهند.
بسياري ازفارغ التحصيلان اين مدارس به موفقيتهاي عمده اي درزمينه هاي تجارت وسياست نائل آمده اند.
مدارس زبان
آيا جاي ديگر مناسب تر از سوئيس براي يادگيري زبان وجود دارد، چراكه كشورسوئيسدر منطقه اي به مساحت 41300كيلومتر مربع درمرز مشترك با كشورهاي آلمان،فرانسه،ايتاليا واتريش قرارگرفته است.جذابيت ديگري كه وجود دارد اردوهاي تابستانيوزمستاني هستند، انها نه تنها دوره هاي تعليمي با كيفيت بالا ارائه ميكنند بلكه بهكسب تجربه هاي جديد زيادي براي دانش آموزان منجر مي گردند.
ويزگيها و مشخصه هاي آموزشي
نظام آموزشي سوئيس از ويژگي هاي بسياري به شرح ذيل برخوردارست:
دو سوم نوجوانان كار آموزي را انتخاب مي كنند.
درصد كمي از نوجوانان به مدارس تمام وقت مقطع تكميلي متوسطه مي روند.
درصد كمي از نوجوانان به دانشگاه مي روند.
بخش آموزش عالي غير دانشگاهي بسيار توسعه يافته است.
ديگرويژگي بارزنظام آموزشي حرفه اي سوئيس،دوگانگي طرح هاست.بدين معنا كه آموزشنوجوانان از يكسو دريك شركت واز سوي ديگر در مدارس حرفه اي صورت مي گيرد.
همين ويژ گي بارز نظام سوئيس را از ديگر نظام هاي آموزشي جهان تفكيك مي كند.
درديگر نظامها،آموزش معمولاً درمدارس صورت ميپذيرد.اين دوگانگي ضامن پيونديدائمي ميان عمل ونظريه است زيرااين تركيب برمبناي هفتگي صورت ميگيرد.مزاياي اصلياين نظام را ميتوان به سهولت از ويژگيهاي بنيادين آن استنتاج نمود.
مزاياي تحصيلي
سوئيس مزاياي منحصر بفردي را تقديم ميكند.كيفيت مشهود سيستم تحصيلاتي، ثباتسياسي، امنيت،كار آمدي،محيط پاك،وجامعه بين المللي سوئيس،موقعيت مركزي آن،ثروت،چندزبانگي وحضورتعدادزيادي ازسازمانهاي بين المللي درميان كشورهاي عضواتحاديه اروپاييكم نظير است.از آنجائيكه برخي ازمدارس خصوصي سوييس از50 كشورمختلف دانش آموز دارند،مطالعات آنها را با دانش آموزان ديگر از سراسر دنيا هدايت مي كند.
همه اين مزايا سوئيس را به يك مكان عالي براي تحصيل با كيفيت بالا تبديل ميكندكه يك پايه قوي براي آينده هر دانش آموزي خواهد شد.يكي ازجنبه هاي با ارزش تحصيلبين المللي هدايت جوانان به فهم مطلب است.روح سالم دربدن سالم نيزجنبه مهم ديگرياست كه كليه مدارس سوئيس تسهيلات ويژه وفرصتهاي در زمينه اوقات فراعت،ورزش ،هنرومسافرتهاي فرهنگي درجهت نيل به آن فراهم مي كنند.
آموزش عالي
ساختارآموزشي
در سوئيس نظام آموزش عالي در مقطع دانشگاه توسط ده دانشگاه منطقه اي ودو موسسهفني آوري ارائه مي شود.با اين همه آموزش عالي توسط هفت Fachhochschule تازه تأسيسودانشسراي هاي عالي فني ـ حرفه اي نيز ارائه مي گردد اين بخش اخيراً اصلاحاتفراواني راپذيرا شده است.
دانشگاههاي خصوصي اساساً دربخش تحصيلات تكميلي يافت ميشوند.ورود به رشته هايپزشكي،دندانپزشكي،دامپزشكي،داروسازي،شيمي ونقشه برداري مستلزم دارابودن شرايط ملياست كه توسط دولت فدرال تعيين مي شود.درسوئيس 11موسسه دانشگاهي وجود دارد كه بهلحاظ جغرافيايي توزيع يكنواختي دارند.دربخش آلماني زبان سوئيس كه سه چهارم جمعيتكشور وبيست منطقه را شامل مي شود، چهار دانشگاه منطقه اي ( باسل،زوريخ ، برن وسنتگالن) ، موسسه اي آموزش تكملي درآموزش متوسطه عالي سوئيس در لوسرن وموسسه فدرال فنآوري در زوريخ وجود دارد.در بخش فرانسوي زبان سوئيس كه 6 منطقه وحدود 19%كل جمعيت را دربرميگيرد، ديگر دانشگاههاي منطقه اي وموسسه فدرال فن آوري در لوزان قراردارد.تيچينو كه حدود 8% جمعيت سوئيس را درخود جاي ميدهد تأسيس دانشگاه خود را مدنظر دارد.
نرخ دانشجويان و مراكز آموزش عالي طي سال تحصيلي 1995- 1994
1-دانشسراهاي تربيت معلم وديگر موسسات كه دربخش آموزش متوسطه عالي وبخش اموزشعالي دوره هاي تريت معلم را عرضه مي كنند .
2-به طور كلي موسسات فن آوري فقط دوره هاي تمام وقت عرضه مي كنند.تغيير بهجايگاه پلي تكنيك ها در حال خاضر در دست بررسي است .
3-اين دسته شامل دانشسراهاي فني ، دوره هاي آماده سازي براي آموزش تخصصي وديگردوره هاي است كه براي آنها داشتن مدرك فارغ التحصيلي مدرسه الزامي است
سال تحصيلي
سال تحصيلي دانشگاه از دو نيمسال(نيمسال زمستاني از ميانه اكتبر تا آغاز مارس ونيمسال تابستاني ازميانه آوريل تا ميانه ژوئيه) تشكيل ميشود.تقريباً درتماميدانشگاهها دوره ها از اواسط اكتبر آغازميشوند. دربرخي دانشكده ها آغاز دوره ها درنيمسال تابستاني است.
زبانهاي آموزشي
ازجمله زبانهاي آموزشي مراكز آموزش عالي سويس ميتوان از زبانهاي فرانسه، آلمانيو ايتاليايي نام برد.
مقاطع آموزشي
كارداني يا فوق ديپلم
مرحله نخست تحصيلات دراز مدت عمدتاً به تحصيلاتي متنوع اختصاص مي يابد، برخي ازدانشگاهها پس از4نيم سال مدرك كارداني يا فوق ديپلم ارائه ميكنند و4 نيمسال دردانشكده ي علوم دانشگاه زوريخ به مدرك فوق ديپلم منتهي ميگردد.
دررشته هاي كارداني پزشكي،دندانپزشكي وداروسازي پس ازگذراندن سال اول ودومامتحاني برگزارميشود.درديگر رشته ها انتقال به مرحله دوم تحصيلات نيزمستلزم يكامتحان مي باشد.
مقطع كارشناسي
مرحله دوم به تحصيلات عميق تر وغالباً كمي تخصصي تر اختصاص مييابد. پس از طي 4نيمسال ديگر درجه ليسانس درهنر وحقوق وعلوم اعطا ميشود.براي اخذ كارشناسي در رشتهمهندسي به 5ترم ديگرنيازاست.
درپزشكي درمجموع 12ترم ضرورت دارداما در دندانپزشكي ، داروسازي ودام پزشكي كلا 10-12 نيمسال الزامي است.
مقطع دكتري
دوره هاي تكميلي كوتاه كه به اخذكواهي يا مدرك منتهي ميشونددردانشگاهها وديگرموسسات آموزش عالي عرضه مي گردد.اين دوره ها معمولاً دوره هايي پاره وقت بوده وجهتگيري فني ـ حرفه اي دارند.
درجه دكتري درسوئيس مرحله اي ازتحصيلات تكميلي محسوب مي شود كه درحوزه هايمختلفي ازقبيل هنر،آموزش،علوم،مهندسي،الهيات،حقوق،اقتصاد وپزشكي اعطا مي شود.طولتحصيلات متفاوت است.درعلوم درجه دكتري2تا 5 سال ودر مهندسي بين 2-4 سال طول ميكشد.دررشته هاي حقوق، اقتصاد وعلوم اجتماعي، دكترا در موسسات آلماني زبان 3-1 سالودر موسسات فرانسوي زبان تا 4 سال به طول مي انجامد.
دفاع از رساله دكتري به صورت شفاهي ميباشد ونامزدها ميتوانند دريك امتحان كتبيوشفاهي نيزشركت كنند ويا دردرس اصلي وفرعي برگزيده ودر دو امتحان كتبي وسه امتحانشفاهي قبول شوند.
تخصص پزشكي ، دانشوري
پزشكان ودندانپزشكان (درشاخه ارتودنسي) كه خواهان متخصص شدن ميباشند، ميتوانندپس از 7- 5 سال كار عملي به عنوان دستيار به گواهي تخصصي دست يابند.
پزشكان پس ازعنوان حرفه اي خودعبارتF.M.H را مي افزايند.دندانپزشكان پس از4 سالتحصيل پس از دكترا ويك امتحان به اخذ مدرك متخصص ارتودنسي نائل مي شوند.
دراين تخصصها اخيراً بازنگري صورت گرفته است.دانشوري بالاترين درجه دانشگاهي استكه تنها در دانشگاههاي آلماني زبان ودررشته هاي اصلي اعطا ميشود.پس از ارائه يكرساله،داوطلبان بايد يك سخنراني عمومي را ارائه كنند.گذراندن دوره دانشوري شرط اصليتدريس در مراكز دانشگاهي است.
دوره هاي آموزشي
اگرچه دانشگاه مشخصات خاص خود را داراست، اما ساختار بنيادين آنها درسراسر كشوريكسان است. تمامي دانشگاههاي سوئيس، دانشكده هاي حقوق،علوم، اقتصاد،علوم اجتماعي،علوم انساني وهنرراشامل ميشوند.پزشكي راميتوان درباسل،برن،ژنو،لوزان وزوريخ تحصيلكرد.فريبورگ ونوي شاتل پزشكي را در سطوح مقدماتي عرضه ميكنند.دوره الهيات كاتوليكرمي دردانشگاه فريبورگ ودانشكده الهيات لوسرن تدريس ميشود.
الهيات مسيحي راميتوان دركنارپروتستانيسم دربرن فراگرفت كه درتمامي دانشگاههايسوئيس نيزتدريس ميگردد.دانشگاه سنت گالن،به رشته هاي اقتصاد،علوم اجتماعي وحقوقمحدود است.موسسه فدرال فنآوري برعلوم دقيقه، مهندسي معماري تمركزدارد.
برخي موسسات در پاره اي ازحوزه ها ، دوره هاي عالي تكميلي ارائه مي كنند.
مدت يك دوره كارشناسي معمولاً 6 تا 8 نيمسال و12تا 13 نيمسال براي رشته پزشكياست. دوره هاي تحصيلات تكميلي به درجه دكترا يا مهندسي ارشد منتهي ميشود. بهمنظوركسب درجه PH.D دانشجو بايد تحقيقي مستقل صورت دهد رساله اي فراهم آورد ودربرخي موارد در امتحان شفاهي شركت كند.درسال هاي اخيرتمامي دانشگاهها ودو موسسهفدرال فن آوري دواير آموزش مداوم را بر قرار كرده اند كه مسئول ساماندهي دوره هايپس از فراغت از دانشگاه است.اين آموزش تكميلي دررشته هاي متعدد،مخصوص دانشآموختگاني است كه درحال حاضر مشغول بكار هستند ومخصوص مديران حرفه هاي غير دانشگاهياست. اين دوره ها ميتوانند به مدت چندروز،چند ماه يا چند نيمسال برگزارشوند.برايتمامي دوره ها شهريه اخذ ميشود وگواهي تكميل برخي دوره ها نيز اعطا ميگردد.دانشگاههاي خصوصي اساساً درتحصيلات تكميلي پس ازكارشناسي بويژه درمديريتبازرگاتني فعاليت دارند.
براي افتتاح دانشگاه خصوصي، اجازه مقامات منطقه اي مربوطه اجباري است.
درحال حاضر هيچ يك ازدانشگاههاي سوئيس، دوره هاي آموزش از راه دور آغاز نكرده وهيچ طرحي براي تأسيس چيزي شبيه به دانشگاه آزاد انگلستان وجود ندارد.
با اين همه برخي ازدانشگاههاي خارجي اخيراً دوره هاي آموزش از راه دور يا سازماندهي پذيرش ومشاوره را در سوئيس به راه انداخته اند.سه نوع مدرك دانشگاهي ودر نتيجهسه مهارت دانشگاهي اساسي وجود دارد :
. درجه كارشناسي
. گواهينامه Diploma
. درجه دكتري
داشتن يك مدرك بدان معناست كه دارنده مدرك درنظريه وعمل رشته خود مهارت يافتهوتوانمندي خويش را در امتحانات مقرر در پايان تعداد نيمسال هاي مجاز اثبات كردهاست.
در استعمال واژه « گواهينامه» گهگاه مشكلاتي پيش مي آيد زيرا اين اصطلاح بهمهارت به دست آمده درپايان دوره عملي يا فني درپايان دوره تربت معلم غيردانشگاهي يايك دوره تحصيلات تكميلي اطلاق مي شود.
دانشگاهها
11 موسسه آموزش عالي در سوئيس وجود دارد (8 دانشگاه و2 موسسه فدرال تكنولوژي ) دانشگاههاي پازل،برن وزوريخ وموسسه فدرال تكنولوژي درزوريخ ودانشگاه گلن مقدس برايمديريت تجارت،اقتصاد،حقوق وعلوم اجتماعي دربخش آلماني زبان سوئيس قرار گرفتهاند.دانشگاههاي ژنو،لوزان، فريبورگ،نوشاتل وموسسه فدرال تكنولوژي درلوزاهن دربخشفرانسوي زبان سوئيس قراردارند.دانشگاه LUGANOدربخش ايتاليايي زبان سوئيس است.
دانشگاه هاي سوئيس به شرح ذيل است:
. دو مؤسسة تكنولوژي فدرال ( EPF لوزان و ETH زوريخ )با چهار مؤسسة پژوهشي
. هفت دانشگاه ايالتي Neuchatd , Howsanne , Geneva , Fribouig , Bern , Basel و Zurich و دانشگاه ST Gollen كه برآموزش مديريت تجارتي ، قانون و حكومت دولتيتمركز دارد.
. دو دانشگاه كوچك ايالتي (كالج Lucerno و دانشگاه Hugano ) كه درسال 1996درTichno تأسيس شده است.
. دانشگاه ETH Zurich واقع در بخش آلماني زبان سوئيس
. دانشگاههاي دو زبانه (فرانسه و آلماني) Fribouig واقع در بخش فرانسوي زبانسوييس دانشگاه Hugano درمنطقة ايتاليايي زبان
. دانشگاههاي علمي- كاربردي منطقه اي
. هفت دانشگاه علوم كاربردي منطقه اي عبارتند از:
. ايالت Bern :دانشگاه Berner Fachhochschule (مناطق آلماني ـ فرانسوي )
. شمال غرب سوئيس: Fachhochschulregion Norowe Stschweiz (منطقه آلماني )
. شرق سوئيس (منطقه آلماني )
. مركز سوئيس ( منطقه آلماني )
. غرب سوئيس (منطقه فرانسوي )
. جنوب سوئيس (منطقه ايتاليايي )
. ايالت زوريخ (منطقه آلماني )
. نرخ دانشجويان ودانشگاههاي بخشCANTONAL وفدرال سوئيس
|